بلاگتالار ســــپید

آخرین اخبار ما در بخش بلاگ

برای سفره عقد چه چیزهایی لازم است و معنی هرکدام چیست؟

Blog Single

سفره عقد یکی از سنتی ترین رسم های ایرانی است که در مراسم عقد و یا هنگام عروسی چیده می‌شود و یکی از مهم ترین های مراسم عقد و عروسی به حساب می آید.

در سفره عقد شش ظرف وجود دارد که در هرکدام چیزی قرار داده می‌شود، که بیانگر آرزویی برای عروس داماد می باشد.این ظرف اغلب شامل گردو، بادام، فندق، نان و نبات و تخم مرغ است

در میان این ظروف، شیرینی و نان پنیر وسبزی، جام هایی از عسل ، روغن و حتی ماست که کنایه‌ای از شیرینی و ترشی در کنار هم در زندگی مشترک می‌باشند قرار دارد

در این مقاله به معرفی اجزای سفره عقد می پردازیم

قرآن مجید کتاب آسمانی:

کتاب آسمانی خداوند متعال به نشانه ی مورد تایید قرار داشتن وصلت از سوی خداوند، تاکید به امر ازدواج در قرآن و طلب یمن و برکات الهی در جلو آینه و بالای جانماز قرار خواهد گرفت، چون برکت و شان این کتاب از همه چیز بالاتر می باشد.

آئینه و شمعدان

آئینه و شمعدان در سفره عقد مانند قرآن، در صدر سفره و رو به عروس و داماد قرار می گیرد تا با نگریستن در آن دلهایشان نسبت به هم مانند آینه صاف و زلال باشد و از سعادتمند شوند.

یک جفت شمعدان از دیگر ارکان سفره عقد است، شمعدان ها در دو سوی آینه جای گرفته اند و شمع های فروزان درون آنها هنگام جاری شدن صیغه  و خطبه عقد ،‌نشانه آرزوی روشنایی وگرمی در پیوند عروس و داماد می باشد .

جا نماز

جا نماز هم یکی دیگر از ارکان اصلی سفره عقد به شمار می آید. قرار دادن جانماز گواهی بر پای بندی زوج نسبت به اصول دین اسلام و قرآن باشد و تبرک آن شامل حال عروس و داماد خواهد شد .

کاسه نبات

کاسه نبات یک اصطلاح است در بالای سفره عقد انباشته ای از نبات را به شکل زیبا و  قالبی خاص که گاه در چندین طبقه تهیه می شود تزیین می کنند.

نبات نماد آروزی شیرینی پیوند و وصلت عروس داماد است که معمولا آن را از نبات اعلای زعفرانی تدارک دیده و به بهترین شکل ممکن تزیین می کنند.

نقل و سکه

نقل به نشانه ی شیرین کامی و سکه برای افزایش رزق و روزی عروس و داماد  بر سر سفره ی عقد می گذارند.

سکه های ویژه سفره عقد ، طلایی رنگ می باشند که روی آن مبارک باد یا نام مبارک حضرت مهدی (عج) حک می شود که این هم شگون خاص خود را دارا می باشد .

تخم مرغ

تخم مرغ نماد تولد، باروری و تداوم نسل است، قراردادن آن بر سر سفره ی عقد به نیت ادامه نسل زن و مرد و باروری ازدواج آن دو خواهد بود.معمولا برای تبرک تعداد تخم مرغ ها را پنج دوازده یا چهارده  می گذارند آن هم به نیت پنج تن دوازده امام (ع)‌و چهارده معصوم(ع)‌انتخاب می کنند. این هم برای بیشتر افراد شگون خاصی را دارا می باشد.

گردو ، بادام و فندوق

این خوراکی ها را به نشانه باز بودن سفره ، سفره دار بودن خوراک عروس و داماد و توانمندی آنها سر سفره عقد می گذارند.

نان و پنیر

نان و پنیر و حتی نان نیز از دیگر مهم های سفره عقد می باشند.

نان و پنیر و حتی به تنهایی نان را به نشانه ی برکت خداوند و پنیر را با نیت بدست آوردن و وسعت رزق و روزی و سپید بختی بر سر سفره عقد می گذارند. سبزی را به نشانه ی سلامتی سر سبزی و خرمی در سفره عقد می نهند. اینها همه برکاتی است که خداوند متعال به انسان هدیه کرده است.

گل

نشانه گل شادابی و طراوات است و به عنوان نمادی از زیبایی این پیوند خوش یمن ، سبدی از گل بر سفره عقد گذاشته می شود.

گل سرخ یا حتی گل رز نمادی ازعشق در سراسر جهان می باشد.

همچنین برای آراستن ارکان دیگرسفره از گل استفاده می شود.

و حال شیرینی عقد، می دانید که شیرینی معنایی آشکارا دارد.

شیرینی نشانه به ارمغان آوردن شیرینی خوشبختی بر سر سفره عقد گذاشته می شود.

حال در رابطه با میوه و میوه آرایی سر سفره باید بدانید که، از دیگر ارکانیست که سر سفره عقد گذاشته می شود.

گذاشتن  میوه های رنگین بر سر سفره عقد به منزله این است که عروس و داماد از موهبت های رنگارنگ الهی و نعمت های طبیعی زندگی برخوردار شوند.

عسل و مراسم عسل خوردن هم رسمی است دیرینه و شیرین، مراسم عسل در دهان همدیگر گذاشتن پس از جاری شدن صیغه عقد به منظور آن می باشد که عروس داماد در آینده مایه ی شیرین کامی و دل آرامی هم باشند.

کله قند

ساییدن یک جفت کله قند هم شکل و هم اندازه روی پارچه ای بر سر عروس و داماد به نیت فروباریدن شادی و شیرینی بر سر آنها طی زندگی مشترک انجام می شود

هیچ یک از ارکان او نباید کم کنید چرا که زیبایی سفره عقد و شگون آن با همه این ارکان زیبا خواهد بود.

این پست را به اشتراک بگذارید:
تصویر نویسنده
لورم ایپسوم یا طرح‌نما (به انگلیسی: Lorem ipsum) به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود. طراح گرافیک از این متن به عنوان عنصری از ترکیب بندی برای پر کردن صفحه و ارایه اولیه شکل ظاهری و کلی طرح سفارش گرفته شده استفاده می نماید، تا از نظر گرافیکی نشانگر چگونگی نوع و اندازه فونت و ظاهر متن باشد.

پست های مرتبط

3 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *